King Digital DSW PRO 0.7x


Azért gondoltam, hogy megírom ezt a cikket, mert sok APS-C honfitársam küzd a nagylátószög kérdéssel. Mindazon által sokuk nem is bír megvenni drága L-es optikákat, amelyek torzításmentes képet adnának vissza, kromatikus abberáció mentesen, élesen, fényerősen. Így aztán maradunk a 3.5-ös fényerőnél, software-es CA eltüntetésnél, a hordótorzítás RAW feldolgozóval való korrigálásánál, és az utólagos élesítésnél, helyi kontraszt hozzáadásnál. Igen, sokkal több a munka vele, nem is lesz olyan, mint ha egy L-es optika készítette volna, de a miénk! :)

Ez a nagylátószögű előtétlencse gyakorlatilag a canonosoknak készült, direkt a kitobihoz tervezve (EF-s 18-55mm/f3.5-5.6). Amikor vásároltam, el is olvastam róla a specikációját még májusban. 3 lencsetagból áll 2 csoportban. Sok okosságot gyárt a kis pénzű embereknek a King Digital, de ez az egyik leghasznosabb terméke. Lényegében a tesztek során kiderült, hogy fényerőt nem veszítek vele, tehát amit visszaad a kit optikával, az 12,6mm/f3.5 (eqv. 20,16mm) és lássuk be az nem rossz.

Mivel nekem csak első generációs kit optikám van, amit még a 300D-vel együtt vettem, így az éleskés kép elkészítéséhez minimum f13-as rekeszértékre volt szükségem ISO100 mellett. A felhős, mai rossz idő még inkább hozzájárult a hibák kiemelésére, amit a végső képeken láthatunk.

Kis dobozban érkezett meg hozzám a posta által ez az előtétlencse, amelyben volt egy szürke műbőr szüttyőke, amiben helyet foglalt a szűz, por és maszat mentes tiszta lencse. Szűrőmérete 58mm, így az összes kompatibilis nagylátó optikára felcsatolható. A nikonnak 55mm-es a kit optika szűrőmérete, így ott még egy átalakító 55-58mm gyűrűre is szükség van, és felmerül egy kérdés, hogy nem lesz-e pont amiatt peremsötétedés? Lehet. De erre egy svéd csavart találtak a japánok, és készítettek nagylátós konvertert 55mm-es szűrőmenettel is, amely ráadásul még szét is csavarható két részre, amelyből a hátsó tag 2x-es nagyítóként makrózáshoz kiváló teljesítményt nyújt.

Visszatérve a mi üvegünkhöz, amikor az első tesztképeket megláttam, pozitívan tapasztaltam, hogy ami hordó torzítás megvan benne, nem nagyobb, mint egy 10-20mm-es sigma obinál. CA már annál inkább. Bár a sigmánál is bőségesen akad abberáció az olyan ellenfényes képrészeknél, mint villanydrót és felhő találkozása...

35 font (~12 ezer ft) nem sok egy ilyen lencséért, ami azért képet ad és egy komolyabb RAW konverterrel igen szépen korrigálhatóak a kép torzításai. A RAW előhívásnál sem CA mérséklést, sem utólagos élesítést nem használtam, a tesztképek ISO100-on készültek, állványról, MLU-val, rekesz előválasztással (f13), EOS 300D vázzal. Lássuk a tesztet!


Kép szélén

18-55/f13
@18mm
18-55/f13
@24mm+0.7x

Kép közepén

18-55/f13
@18mm
18-55/f13
@24mm+0.7x

Plusz látószög mértéke


18mm-es kép és 24mm-es konverteres kép egymáson
(klikk a kis képre a nagyobb képhez [3080x2048] )


A nyers képeket PS-el tömörítettem kisebb JPG méretre optimalizáltan, letölthető itt:
18-55mm/f3.5 @ 18mm/f13
18-55mm/f3.5 @ 24mm/f13 + 0.7x konvterrel
18-55mm/f3.5 @ 18mm/f13 + 0.7x konvterrel
EXIF adat a fileokban, akit érdekel.

Bármennyire is csalódottá váltunk a kitett körülmények között elkészített tesztképek láttán, ne legyünk szomorúak, mert napsütéses időben, RAW konverzióból kihozott korrigált képünk lehet nagyon pöpec is!
Íme a kidolgozott képe a rawnak [1540x1024] : MEGTEKINT
Szép fényeket kívánok!

Kunágota, 2010. 09. 11.
TakiTibi